Za poslední roky se naštěstí s tímto názorem setkávám čím dál tím méně, ale i přesto se občas najde klient, který si myslí, že čím více realitních kanceláří či makléřů jeho nemovitost nabízí, tím je větší šance na její prodej. Praxe bohužel ukazuje, že je to přesně naopak a důvodů je hned několik.
Ve chvíli, kdy nemovitost zadáte do prodeje více realitním kancelářím současně, stává se, že svůj byt najdete například na Sreality nebo jiném inzertním serveru několikrát pod sebou. Pokaždé s jinými fotografiemi, jiným popisem, často jinou cenou a různě uvedenou metráží bytu. Stejně tak Váš byt vidí i potenciální zájemce o jeho koupi. V tu chvíli ho velmi často napadne, že Vaše nemovitost je zřejmě ,,ležák,, který se nedaří z nějakého důvodu prodat. Od této chvíle už budoucí kupující přemýšlí, kde je skrytý problém.
Další důležitý faktor je, že ve chvíli kdy si pro prodej Vaší nemovitosti zvolíte jen jednu realitní kancelář a exkluzivní spolupráci, je motivace makléře Váš byt či dům prodat větší a o to více finančních prostředků investuje do propagace a marketingu nemovitosti.
Pozor! Můžete se připravit i o peníze!
Představte si, že Vaši nemovitost svěříte pěti realitním kancelářím. Každá chce samozřejmě prodat co nejrychleji, aby dostala zaplaceno právě ona, tak nehledí na Vaše nejlepší zájmy, ale na rychlost a čas. V případě více zájemců koupi je zkušený realitní makléř schopen zvýšit prodejní cenu formou aukce o i několik set tisíc, což ale zabere čas. Pokud by makléř neměl možnost aukci udělat, zarezervuje nemovitost s prvním zájemcem, aby to byl právě on, kdo nemovitost prodá! A vy pak přijdete i o několik set tisíc korun – stojí to za to?
Pokud tedy Váš byt dáte do prodeje několika realitním kancelářím, od malých garážových realitek až po realitní giganty, žádná z nich nemá jistotu prodeje a návratnosti investic do nemovitosti i inzerce a tudíž dost pravděpodobně inzerát pověsí na Sreality a nechá jej žít vlastním životem. Naopak ve chvíli, kdy realitní kancelář má sama šanci na úspěšný prodej, může o to více investovat do propagace bytu, jako je inzerce na více realitních serverech, topování nemovitosti aby se zobrazovala stále jako novinka, tipy regionu, rozesílání klientům z interní databáze, oslovení investorů, fotostaging a další služby.
Rozhodně se tedy vyplatí pro prodej své nemovitosti vybrat jednu větší realitní kancelář, která Vás při prodeji zastoupí. Vždy doporučuji klientům uzavřít zprostředkovatelskou smlouvu na dobu určitou, abyste měli jistotu, že nejste vázáni k realitní kanceláři na neomezenou dobu. Vše je samozřejmě o lidech, tedy velmi záleží i na tom, jakého makléři si vyberete a jak daný makléř pracuje. Rozhodující je nejen jeho prezentace, ale také praxe, vystupování a zkušenosti. Velmi podstatné jsou samozřejmě i Vaše osobní sympatie – přeci jen budete prodávat to nejdražší, co v životě máte.